PSO

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PRZYRODY

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Gdańsku


Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534).

Statut ZSP nr 2 w Gdańsku


1. Przedmiot przyroda trwa jeden rok, a jego ocena uwzględniana jest również na świadectwie ukończenia szkoły.

2. Ocenianie i klasyfikowanie uczniów:

Obszary aktywności uczniów podlegające ocenie: projekty, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, aktywność uczniów na lekcji, osiągnięcia w działaniach na rzecz środowiska i innych osób, osiągnięcia w konkursach

3. Pisemne sprawdziany i kartkówki są oceniane zgodnie z wymaganą liczbą punktów na daną ocenę, zgodną z zapisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania zawartego w Statucie Szkoły

a) Sprawdzian to pisemna weryfikacja wiedzy (wiadomości i umiejętności) ucznia przeprowadzona w czasie zajęć w szkole. Obejmuje zakres materiału z jednego działu. Sprawdziany zawierają różnorodne formy pytań: rozszerzonych odpowiedzi, krótkich odpowiedzi, odpowiedzi wielokrotnego wyboru, odpowiedzi: prawda – fałsz, zgodnie z wymogami danego sprawdzianu. Sprawdzian musi zostać zapowiedziany tydzień wcześniej, odnotowany w dzienniku elektronicznym.

W przypadku realizacji w klasie innowacji językowej, na sprawdzianie pojawiają się nieobowiązkowe treści związane z omawianymi zagadnieniami, za których znajomość uczeń może uzyskać dodatkowe punkty.

b) Kartkówka - obejmuje treści edukacyjne i umiejętności z 1-3 ostatnich tematów, trwa 10 – 15 minut i jest obowiązkowa dla ucznia; kartkówka nie musi być zapowiadana;

Sprawdziany i kartkówki są omawiane z uczniami z podaniem skali ocen podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych.

4. Uczeń ma prawo poprawienia oceny niedostatecznej lub dopuszczającej ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem na zasadach ustalonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania zawartym w Statucie Szkoły.

5. Uczeń nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce z powodu uzasadnionej nieobecności zobowiązany jest do napisania zaległych prac pisemnych w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

6. Nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne ustala oceny śródroczne i roczne na zasadach ustalonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania zawartym w Statucie Szkoły.

7. Waga ocen: waga 1 – aktywność, zadania domowe, dodatkowe prace wykonywane w domu. waga 2 – kartkówki. waga 3 – sprawdziany, badania wyników, projekty, praca w grupie.

8. Prezentacja to przedstawienie na forum klasy wyników swojej pracy (referatu, wyników pracy indywidualnej, grupowej) w autorskiej formie. Kryteria oceny prezentacji są wspólnie wypracowane i zaakceptowane przez uczniów;

9. Praca domowa to zagadnienia nawiązujące do lekcji zadanej przez nauczyciela do samodzielnego opracowania przez ucznia w formie pisemnej, ustnej lub praktycznej;

10. Praca na lekcji to aktywność ucznia na zajęciach, np. ćwiczenia pisemne, udział w dyskusjach dotyczących tematu lekcji;

11. Projekt, praca w grupie to umiejętność organizacji pracy zespołowej, aktywny udział w dyskusji, twórcze rozwiązywanie problemu, pełnienie różnych ról w zespole, dbałość o końcowe efekty pracy zespołu. Efektywność pracy grupowej oceniana jest przez: samoocenę ucznia, ocenę członków zespołu, oraz ustną ocenę nauczyciela. W określonych wypadkach wyniki pracy grupowej są prezentowane przez wybrane osoby na forum klasy.

12. Prace dodatkowe to wszelkie prace nadobowiązkowe, np.: postery, projekty, opisy i analizy, aktywny udział w konkursach przedmiotowych. Wszystkie prace dodatkowe, ich przeznaczenie i sposób prezentacji na forum klasy oraz sposoby oceniania są konsultowane z nauczycielem;

13. Nauczyciel przechowuje prace pisemne uczniów (sprawdziany i kartkówki) do dnia zakończenia roku szkolnego.

14. Nieprzygotowanie do lekcji to brak zeszytu przedmiotowego, przyborów i materiałów pomocniczych niezbędnych na daną lekcję, o których przyniesienie prosił nauczyciel na poprzedniej lekcji, zgłaszane na początku lekcji. Nieprzygotowanie do lekcji odnotowywane jest w dzienniku elektronicznym i ma wpływ na ocenę z zachowania.

15. We wszystkich nieuregulowanych w przedmiotowym systemie oceniania z przyrody kwestiach obowiązują zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania zawartego w Statucie Szkoły.

16. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

w pełni opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej, samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania przyrodnicze, wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów, odnosi sukcesy w konkursach, w których wymagana jest wiedza przyrodnicza, samodzielnie sięga do różnych źródeł informacji, prezentuje swoje umiejętności na forum klasy.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej, projektuje doświadczenia i prezentuje je, dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka, przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebiegu procesów naturalnych w przyrodzie, wyjaśnia i rozwiązuje naturalne procesy w przyrodzie, samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela, posługując się zdobytymi umiejętnościami, systematycznie pracuje na lekcjach, sprawnie korzysta z dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji, wykorzystuje wiedzę z przedmiotów pokrewnych, bierze udział w konkursach przyrodniczych, formułuje dłuższe wypowiedzi zawierające własne sądy i opinie, wykazuje się aktywną postawą w klasie, poproszony nigdy nie odmawia wykonania dodatkowych zadań, aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań realizowanych przez grupę, często wykazuje własną inicjatywę.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

posiada niewielkie luki w wiadomościach i umiejętnościach rozwijanych na lekcjach, właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody, korzysta z różnych źródeł informacji, dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka, proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego, ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym, dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się terminologią przyrodniczą, dobrze posługuje się mapą geograficzną – potrafi odczytać zawarte w niej informacje i posługiwać się legendą mapy, systematycznie i efektywnie pracuje na lekcjach, potrafi sformułować dłuższą wypowiedź, pomaga innym, nigdy nie przeszkadza w pracy.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: 

 opanował wiadomości i umiejętności w stopniu podstawowym, zna podstawowe pojęcia przyrodnicze, rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego, posługuje się mapą, jako źródłem wiedzy przyrodniczej, obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz opisuje je, potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji przyrodniczej, potrafi wykonać proste zadania pisemne oparte na podręczniku lub innych źródłach wiedzy, pracuje niesystematycznie, niechętnie wykonuje powierzone zadania.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody, posiada, przejawiający się w codziennym życiu, pozytywny stosunek do środowiska naturalnego, opanował materiał programowy w stopniu elementarnym, przy pomocy nauczyciela lub kolegów potrafi wykonać proste polecenia, wymagające zastosowania podstawowych umiejętności wymaganych w procesie uczenia się przyrody - rozumie prosty tekst źródłowy, jest biernym uczestnikiem zajęć, ale nie przeszkadza w ich prowadzeniu.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych podstawą programową z przyrody, a braki uniemożliwiają mu kontynuację nauki; nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać najprostszych zadań; nie skorzystał z pomocy proponowanej przez szkołę.

17. Szczegółowe wymagania zgodne z „Program nauczania przyrody” w klasie 4 szkoły podstawowej „Tajemnice przyrody” autorstwa Jolanty Golanko oraz sposoby dostosowania w zakresie zasad prezentacji materiału, form sprawdzania i zasad oceniania dostępne są na stronie internetowej szkoły, w zakładce uczniowie/przyroda/pso

Szczegółowe wymagania dostępne       TUTAJ

Sposoby dostosowania w zakresie zasad prezentacji materiału, form sprawdzania i zasad oceniania dostępne       TUTAJ