To propozycja przygotowana z myślą o uczniach klas IV-VIII , która ma wspomóc kształtowanie świadomości ekologicznej oraz zachęcić do wdrażania prostych i praktycznych działań chroniących środowisko.
Konkurs składa się z czterech zajęć edukacyjnych, które mają za zadanie rozwinąć Waszą kreatywność i aktywność!
Trwa cały rok szkolny, w tym czasie realizujemy eko-zadania.
Tematyka zajęć konkursowych i zadań dotyczy codziennego życia,
Jestem Eko – Bądź bliżej natury
Jestem Eko – Zwierzęta wokół nas
Jestem Eko – OZE Odnawialne Zasoby Energii
Jestem Eko – Smakuj naturę
Aby zawalczyć o nagrody, wystarczy tylko wykonać wszystkie cztery zadania edukacyjne oraz ogłaszane na zakończenie konkursu zadanie „Eko-Działanie”
Więcej informacji w ulotce poniżej oraz w regulaminie dostępnym TUTAJ
Organizator: Instytut Badań Edukacyjnych
Patronat: Minister Edukacji i Nauki
ZADANIE1 Jestem Eko – Bądź bliżej natury
W czasie zajęć rozmawialiśmy o metodach obserwowania przyrody, ale i bycia jej częścią, wykorzystując do pracy techniki/procedury myślenia krytycznego. Jak na wszystkich zajęciach przyrody pracowaliśmy takze nad utrwaleniem nawyków związanych z ochroną środowiska i poznawaniem natury. Podczas zajęć korzystamy z ekologicznych materiałów.
DODATKOWE DZIAŁANIA na rzecz wspólnego środowiska naturalnego
Projekt "Myśl globalnie, działaj lokalnie"
Razem z samorządem uczniowskim przeprowadziliśmy akcję Myśl globalnie, działaj lokalnie-debatę, sondarz w środowisku szkolnym (uczniowie, nauczyciele, rodzice) na temat tego, co jeszcze można zmienić w naszj szkole, aby zmniejszyć negatywne oddziaływania na środowisko i klimat. Efektem było wprowadzenie zmian w pracy szkoły.
Wycieczka na łono natury połączona z warsztatami ekologicznymi TUTAJ
ZADANIE 2 Jestem Eko – Smakuj naturę
Zbliżają
się Święta-czas rodzinnych spotkań przy stole. Ale temat zdrowego
odżywania, przyjaznego naturze i klimatowi jest z nami cały rok.
Zajęcia
w ramach projektu mają na celu:
Kształtowanie
świadomości ekologicznej w codziennym życiu;
• wzbudzenie
zmysłu obserwacji ekologicznej;
• zachęcenie
do poznawania nowych smaków i wykorzystanie naturalnych
surowców w żywieniu;
• wzbudzenie
kreatywności i aktywności ucznia;
• wzbudzenie
pozytywnych postaw pro natura;
• wyrobienie
nawyku sięgania po zdrową i naturalną żywność;
Uczniowie
klasy integracyjnej zmierzyli się z tym tematem wykorzystując
techniki i strategie myślenia krytycznego, aby podejśc do tematu
inaczej, ciekawie:-).
Oprócz
zadań dotyczących produktów naturalnych, ekologicznych,
przetworzonych i ich wpływu na nasze zdrowie część z nich podjeła
się produkcji domowych przypraw takich jak ocet jabłkowy oraz
uprawy ziół.
Po
świętach odbędzie się wystawa naszych roślin pod tytułem
"Niezłe ziółko"
DODATKOWE DZIAŁANIA
Promocja produktów regionalnych i degustacja darów natury
Król Polskiej kuchni czylii .....Ziemniak I Wielki 😉 był przez dwa ostatnie dni bohaterem na lekcjach przyrody.
Mali detektywi z klas 4 odkryli, że ziemniaki to nie tylko frytki i chipsy, ale można je znaleźc np w postaci skrobi również w sosach grzybowych, ciastkach- biszkoptach czy też kisielu i budyniu👀
Po tych szokujących wieściach 😄 ustaliliśmy które gatunki ziemniaka rosną lokalnie, a które przybywają do nas z odległych zakątków świata.
Była okazja porozmawiać o śladzie węglowym i o wpływie kuchni i tego czy kupujemy produkty lokalne czy te z dalekich stron- na nasz klimat i zdrowie.
Poznanie historii ziemniaka pozwoliło nam jeszcze bardziej docenić zasługi króla Jana III Sobieskiego, którego pomnik często mijamy przejeżdżając przez Gdańsk Główny.
Było też o kaloriach i wartościach odżywczych- już wiemy, że bilans kaloryczny jak to w matematyce zawsze musi się zgadzac.
Na koniec stworzyliśmy wspólnie niesamowite historie obrazkowe z pogranicza komedii i science fiction z odrobiną horroru🙈w myśl zasady "Nie ma złych pomysłów" m.in o Frytkach Celebrytkach, Szalonych Batatach i Ziemniakach oraz o Ziemniaku Irysie.
Wszystko dobre, co się dobrze kończy i tak też było w naszych wspólnie tworzonych historiach😅
Jak w dobrym filmie na koniec sezonu 1 :) bohaterowie uratowali planetę.
Na Waszą prośbę już niedługo będzie sezon 2.
W roli głównej Księżniczka DYNIA💖
DODATKOWE DZIAŁANIA na rzecz zdrowej diety przyjaznej klimatowi
Zajęcia miały na celu kształtowanie postaw pro natura w codziennym życiu. Poznaliśmy nowoczesne sposoby ochrony środowiska naturalnego ze szczególnym uwzględnieniem złóż kopalnych. Wiemy już co to jest OZE i wiemy dlaczego trzeba ograniczać wykorzystanie tradycyjnych źródeł energii; na rzezc naturalnych „zamienników” Wiemy, jak w słoneczny dzień przyrządzić jajka sadzone, popularnie zwane „jajka z oczami” wykorzystując do tego energię słoneczną:)
DODATKOWE DZIAŁANIA na rzecz budowania nawyków ekologicznych i ochrony klimatu
Akcja Myśl globalie działaj lokalnie -zmiany na rzezc ochrony klimatu TUTAJ i TU
Chcemy być pro natura w codziennym życiu, być empatyczni wobec zwierząt, ale też żyć w symbiozie ze zwierzętami, pomagać im. Dzisiejsze zajęcia pozwoliły nam poznać zagrożenia dla zwierząt wynikające z działań ludzi , przypomnieniały prawa zwierząt , pozwoliły też na otwarcie się uczniów na potrzeby zwierząt niechcianych, chorych i poszkodowanych
DODATKOWE DZIAŁANIA na rzecz bezdomnych zwierząt
Zbiórka na rzecz schroniska dla bezdomnych zwierząt
Każdego roku Samorząd Uczniowski zachęca Was do wsparcia zbiórki dla bezdomnych zwierząt ze schroniska "Promyk" w Gdańsku. W tym roku było podobnie.
Czego potrzebują zwierzaki?
ręczników, prześcieradeł, kocy
witamin
obroży i smyczy
zabawek
ubranek
karmy mokrej i suchej (dla psów i kotów)
przekąsek i smaczków
Zima dla zwierząt ze schroniska trudny czas. Pokażmy, że je kochamy i że nam na nich zależy.
gromnie dziękujemy Wam za wsparcie - dzięki Wam zwierzaki ze schroniska "Promyk" poczują się lepiej w te jesienne dni.
Zajęcia praktyczne dotyczące praw fizyki (grawitacja, opór powietrza, siła tarcia i inne) przeprowadzone przez naszych uczniów :)
Przyroda
Projekt uczniowski GDAŃSK4TEENS+ czyli nasze pomysły na zdrowe i ciekawe spędzanie czasu
Grupa
uczniów naszej szkoły z kl. V i VI intensywnie pracowała nad projektem zatytułowanym „Gdańsk4Teens+” aby
wspólnie odnaleźć miejsca w naszym mieście ciekawe z punktu
widzenia nastolatka, poznać a następnie
przedstawić zalety i pozytywne strony życia w mieście.
Swoje
poszukiwania nasi odkrywcy dokumentowali za pomocą iPadów i
dostępnych aplikacji, a swoimi „odkryciami” chcą podzielić się
z nastolatkami z innych miejsc w Europie, dlatego dodatkowo rozwijać
będą swoje kompetencje językowe.
Nasz projekt został uhonorowany ogólnopolską odznaką "Dobrze zaPROJEKTowana szkoła"Jest to odznaka przyznawana szkołom, które podchodzą do edukacji w sposób nowoczesny, są otwarte na uczniowskie inicjatywy, tworzą dobre warunki do rozwijania pasji i wspierania talentów oraz są atrakcyjne dla rodziców, którzy poszukują dla swoich dzieci szkoły inspirującej i twórczej.
Poniżej możecie obejrzeć trailery z niektórych naszych wypraw. Gdańska Szkoła Artystyczna
Poszukiwacze tym razem odkrywali ciekawe miejsca na Gdańskim Manhattanie.
Jednym z nich była Gdańska Szkoła Artystyczna, gdzie młodzi mogli samodzielnie przygotować i nagrać film poklatkowy.
Produkcja takiego filmu, chociaż wymaga połączenia ze sobą wielu ważnych elementów, okazała się świetną zabawą i jeszcze jednym doskonałym pomysłem na wspólne spędzanie czasu w mieście.
Zmagania ekipy filmowej oraz efekt końcowy naszej szkolnej Wytwórni Filmów Animowanych poniżej.
Warto dodać, że po zakończeniu pracy nad animacją, odkrywcy mogli poznać podstawy malowania obrazów światłem.To bardzo łatwa technika, której wykorzystanie było świetnym doświadczeniem.
W krainie komiksu - Mediateka Gdańsk
Gdańsk - przygoda w mieście
GDAŃSK4TEENS+ Dorośli polecają
Z okazji Dnia Dziecka o pomysły na ciekawe spędzenie wolnego czasu grupa projektowa poprosiła ……dorosłych. W naszej ankiecie uczestniczyli nauczyciele, rodzice oraz pan Piotr Kowalczuk, Z-ca Prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej.
Każda z ankietowanych osób z sentymentem i uśmiechem na ustach opowiedziała nam, w jakich miejscach najchętniej spędzała czas jako nastolatek i co poleca najbardziej współczesnym nastolatkom.
Chcieliśmy podziękować naszym ankietowanym za poświęcony czas i ciekawe pomysły.
Wyprawa do Jump City - Trampoliny czyli nr 1 w rankingu dorosłych!
Kreatywna Eko-42 Gdańsk
Nasi szkolni szczypiorniści zainspirowani spotem edukacyjnym z udziałem jednego z najlepszych polskich piłkarzy ręcznych, wielokrotnego reprezentanta Polski i kapitana kadry narodowej oraz byłego reprezentanta Wybrzeża Gdańsk – Marcina Lijewskiego, postanowili zgłębić temat selektywnej zbiórki odpadów.
Sportowcy najpierw zadali sobie pytanie skąd się biorą tak duże ilości śmieci i jak zredukować ich ilość.
Z pomocą materiałów edukacyjnych akcji Super Sorter i kolegów z innych klas zorganizowali akcję promującą zmniejszenie ilości odpadów produkowanych na co dzień oraz ich właściwe segregowanie.
W szkole powstały tzw. Eko-strefy, w których znajdują się pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, zgodne z nowymi zasadami segregacji obowiązującymi w Gdańsku od 1 kwietnia 2018r.
W ramach akcji SUPER SORTER i projektu Erasmus+ uczniowie postanowili też zagłębić się w tematykę upcyklingu i w kreatywny sposób wykorzystać codzienne odpady.
Stworzyli projekt EcoDesign – zaprojektowali i wykonali ze zgromadzonych butelek, makulatury i zakrętek pokój nastolatka w wymiarach rzeczywistych.
Dzieło młodych projektantów można było obejrzeć w czasie szkolnej ekspozycji.
Projektanci z dumą i zaangażowaniem odpowiadali na liczne pytania odwiedzających wystawę dzieci i dorosłych.
Wielką radość sprawiło też wspólne testowanie wykonanych mebli, wyposażenia pokoju i pokaz najnowszej kolejkcji eko-ubrań:)
Cała akcja była dla młodych sportowców dobrą zabawą i wielką przygodą.
Dziękujemy rodzicom oraz pracownikom Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku za pomoc i wsparcie.
Z okazji Dnia Ziemi grupa uczniów klasy piątej postanowiła wcielić się w rolę naukowców i zbadać właściwości różnych substancji spotykanych nie tylko w otaczającym nas środowisku naturalnym, ale i w tym domowym czyli np. w domowej lodówce czy piórniku.
Przez dwa dni na lekcjach przyrody uczniowie prezentowali przygotowane przez siebie eksperymenty, wykorzystując substancje, z którymi mamy do czynienia na co dzień.
Swoimi nietuzinkowymi, pomysłami udało im się zaciekawić wszystkich, którzy brali udział w pokazach.
Obserwujący uczniowie z wielkim entuzjazmem przyjęli kreatywne pomysły kolegów, zadawali wiele pytań, wyrażali pozytywne opinie o ich pracy i przede wszystkim wszyscy mogli przekonać się na własne oczy, jakie niezwykłe właściwości mają używane przez nas codziennie substancje.